Zatikj 2012.03.26. 17:06

Közlekedés

 Az argentin közlekedés nem a legrosszabb a világon, legalábbis a Perui nem jobb. És Indiának is sokkal rosszabb (szörnyűbb) híre van, ezt viszont nem tudom alátámasztani. De persze a közlekedésről sokféle módon is beszélhetünk. Mert ha csak egy városról beszélünk, a városon belüli ingázást is rengeteg féle közlekedési eszközzel meglehet oldani. Mindenhol van lehetőség az autózásra, motorozásra. Általában az előbbi kényelmes, nyugodt (de nem itt), de viszonylag drága. Mert drágább, mint egy motor, többet is fogyaszt. Viszont több benne a hely. De egy család bőven elfér egy motoron is.


 


Aztán beszélhetünk tömegközlekedésről is, ami általában kényelmetlen, viszont olcsó. Meg itt vannak még a taxik. Akkor most beszéljünk a Catamarcai helyzetről. Ugyebár szűk egyirányú utcák tömkelege az egész város; 3 nagy, több sávos út juttatja be az autókat, buszokat, motorokat az egyirányú sakktáblára, amelynek, utcáinak az oldalain még autók is parkolnak. Lehetne jobb is. Viszont legalább csak délután 4-től 6-ig nem lehet közlekedni az utakon, ami valójában egy egészen megszokott dolog még Magyarországon is. Még mielőtt az akadályokat elkezdeném sorolni, itt megemlíteném, hogy nagyon kevés közlekedési lámpa van, a használatához nincsenek hozzá szokva az emberek. Ehelyett van a jól ismert jobbkéz-szabály. Ez legalább egyszerű. A legtöbbet előforduló közlekedés elakadás a városi buszokkal van. Nekik meg van kötve a kezük, mivel óriási buszokkal kis helyen kell közlekedniük. És ha véletlenül egy nagypapa beugrik a henteshez csak 5 percre, akkor már van egy kanyarba ragadt buszunk. Ezután jönnek az önző taxisok, akiknek mindent szabad és ők a kereszteződésben akarnak várakozni… Szinte mindenki panaszkodik a taxisok „bátorságára” ami abból áll, hogy van egy régi, olcsó, kicsi, roncs autójuk, amit már nem nagyon lehet még jobban elrontani, így nem is sajnálják. Viszont az emberek egy része meg akarja tartani az autójuk épségét. Ez meg nézeteltérésekhez vezet.

Aztán a motorosok, akik között rengeteg fiatal van. Mert olcsó, mert az időjárás majdnem egész ébenkedvező, és mert gyorsabb, mint egy autó. Sokuknak nincsen jogosítványuk, de ilyenek vezetnek autót is, sőt lehet, hogy taxit is. A taxik nem különböznek nagyban az autóktól, de itt is lehet tisztát vagy koszosat, újat vagy régit találni.

Sebesség korlátozások nagyban nem térnek el az otthonitól, úton 60, kereszteződésben 30 a megengedett maximális sebesség. Habár ez csak viszonyításnak van, vagy pedig arra, hogy megszegjék.

Nagyvárosokban, mint például Cordoba a közlekedés sokkal európaiabb, lehet, hogy fel sem tűnne a különbség egy két európai várossal összehasonlítva. Buenos Airesben rengetegen élnek, és ezt a sok embert nehéz kezelni. Mert nincsen közlekedés-kultúrájuk (de magyar országnak se). Viszont van metró, ami a rengeteg embertől eltekintve, tökéletesen működik. Csak egy kicsit halas dobozban érezheted magad néhány sűrűbb vonalon.

A második nagy kategória a nagyobb utak, városból városig. Mivel csak Catamarca területe majdnem eléri (ha nem nagyobb) Magyarországét, nyilvánvaló a távolságok nagysága. Viszont innen a fapados légitársaságok teljes egészükben hiányoznak. Van argentin légitársaság és 2 perui társaság gépei is közlekednek viszont mindegyik iszonyatosan drága, jobb, ha ezekről nem is beszélünk. Csak annyi, hogy Córdoba-Lima 700 dollár. Buenos Aires-Catmarca 300.

Vonattal sosem utaztam itt, erről nem tudok mit mondani.

Viszont a legfontosabbak a buszok. Nekik is van 3 osztályuk: fél-ágy, ágy, és első osztály. Ezek matematikailag 140, 160, 180 dönthetőségi fokot jelentenek. Magyarul egy kényelmes szék, meg egy kényelmesebb, vagy pedig ágy. Van rajtuk wifi (ami persze nem működik), meg ételt is rendszeresen szolgálnak fel. Itt is egyetlenegy nagy hátrány van még pedig az ár, ami olyan 1,5x a peruinak. Ennek megmagyarázhatóságára gyártanak összeesküvés elméleteket, minthogy a szolgáltatók közötti verseny csak megjátszott és csak 2-3 nagy cég üzemelteti és az áraik kötöttek. Erről nem tudok, de biztosan, aki be akar szállni a versenybe azt a busz-maffia, elrabolja, lelövi, megkínozza és számtalan különböző módon eltántorítja a céljától. Szóval csak azt akarom mondani, hogy nem tudom, miért van, így de nem hiszem el (még egy ilyen történetű országban se), hogy ilyen egyszerű „maffia” oka legyen mindennek, ami nem működik. A másik tény, hogy valamiért fapados légitársaságok sincsenek. Se állami busztársaság.

A bejegyzés trackback címe:

https://argentinaban.blog.hu/api/trackback/id/tr884341608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása